Suede

Popmusik blir sällan mer grandios än vad den är i händerna på Suede. Gruppens aura har alltid omgärdats av flärd, drama, mörker och ett subtilt stråk av fara. När det begav sig på nittiotalet klumpades de ofta ihop med olika britpopband men hörde aldrig riktigt hemma inom den scenen, vilket karismatiske sångaren Brett Anderson och övriga medlemmar knappast har gjort någon hemlighet av. Suede verkar i ett helt eget universum, de berättar om existenser och miljöer få generationskamrater varit särskilt intresserade av. 10 maj 2022 återvänder de till Sverige för att på Annexet i Stockholm framföra 1996 års succéalbum Coming Up i dess helhet.

Coming Up tillkom under en orolig period i Suede-historien. Den självbetitlade debuten från 1993 hade tokhyllats, sålt i stora upplagor och kammat hem jämförelser med alla ifrån David Bowie och Roxy Music till The Smiths. Ambitiösa, bitvis bombastiska uppföljaren Dog Man Star från året därpå gick också bra men vägen dit tärde på alla inblandade och slutade med att bandet gick delade vägar med gitarristen/låtskrivaren Bernard Butler (2004 återförenades Anderson med honom i projektet The Tears). Med Coming Up var målet tydligt: att gå tillbaka till enklare, rakare låtar, skala av, och de gjorde det med viss inspiration från klassiska sjuttiotalsplattor av T. Rex. Strategin visade sig lyckosam, anförd av hitsingeln Trash blev skivan bandets bäst säljande. Efter ett par mindre framgångsrika släpp tog de 2003 en långvarig paus som upphörde först 2010. Sedan dess har ytterligare tre album följt, senast i raden 2018 års The Blue Hour – på den efterföljande turnén gjorde Suede sin senaste spelning i Sverige, på ett slutsålt Dramaten i Stockholm.