Anna von Hausswolff

Med orgel och sin uttrycksfulla röst som främsta vapen har Anna von Hausswolff etablerat sig som en av de mest kompromisslösa svenska artisterna verksamma idag. 2015 års The Miraculous var en sagolik resa genom karga, gotiska ljudlandskap och samtidigt ett album som utmanade konventioner på ett sätt som nästan saknar motstycke i svensk musikhistoria.

Göteborgska Anna von Hausswolff fick sitt stora genombrott 2009, då hon utan att ens ha släppt en debutsingel fyllde Annedalskyrkan till brädden under Way Out West. Året därpå kom debutalbumet Singing from the Grave som mottogs med varma hyllningar av en enad kritikerkår och vittnade om en artist med ändlös potential. Efter att ha tagit det i popmusik annars ganska ovanliga instrumentet orgel under sina vingar har vi bjudits på ytterligare fler album, där de artistiska visionerna varit lika stora som ljudbilderna själva. The Miraculous spelades in i Studio Acusticum i Piteå med hjälp av Sveriges största konserthusorgel beståendes av 9000 (!) olika pipor – ett magnum opus i termens rätta bemärkelse.

2018 års giv Dead Magic spelades in i Köpenhamn under nio dagar, och baseras kring 1900-talsorgeln som finns i majestätiska Marmorkirken – där större delen av albumet även spelades in. Dead Magic innehåller fem spår som tillsammans klockan in på hela 47 minuter – ännu ett nytt magnum opus signerat Anna Von Hausswolff.

2022 nominerades Anna von Hausswolff tillsammans med Filip Leyman till HARPA-priset för sin musik till filmen Världens vackraste pojke.

Anna von Hausswolff längtar inte efter legenderna, hon skapar dem och tonsätter människosjälens fördolda krafter med domedagsdrone och gitarrkrevader.

Johanna Paulsson, DN

När jag lyssnar på ”Dead magic” önskar jag lite att jag aldrig använt adjektivet ”episk” om annan musik. Det är ju här det passar in.

Anders Nunstedt, Expressen

Anna von Hausswolff

Pressbilder

391.9 KB
422.77 KB
323.11 KB
447.88 KB
376.7 KB
404.23 KB

Boka Artist