Agnes Obel

Agnes Obel borde vara musik för de med ett specialintresse. En akt för de som söker sig långt bortom strömplattformar och topplistor. Så är dock inte fallet. Danska multibegåvade multiinstrumentalisten Agnes Obel må göra vemodig kammarmusik med komplexa kompositioner men hennes scen är den stora. Inte den lilla. Kanske beror det på att riktigt bra musik har en tendens att vinna till slut. Missa inte när hon kommer till Sverige för att ge en konsert på Göta Lejon 25 februari. Biljettsläpp fredag 6 september klockan 10.00.

Med det kritikerhyllade albumet ’Citizen of Glass’ (2016) tog Agnes Obel, numera baserad i Berlin, sitt uttryck till nya höjder där även manipulerade röster, spöklik elektronik och en gammal synthesizer från 20-talet med namnet Trautonium fick ta plats i hennes musikaliska universum. Agnes Obel är en sann mästare på att skulptera ett filmiskt universum som bjuder lyssnaren att känna världen såsom artisten känner den. Själv nämner Agnes Anthony & The Johnsons, svenska jazzpianisten Jan Johansson och Joni Mitchell som inspirationskällor och det är lätt att förstå varför. Precis som sina förebilder lyckas den danska stjärnan att kasta en melankolisk besvärjelse man önskar aldrig ska avta.